|
|
|
|
Villa Hansson är Gert Wingårdhs första hus. Och
herr Hansson som beställt huset litar på honom till hundra
procent. Det här ska bli något helt nytt, aldrig tidigare skådat.
Men den unge arkitekten är helt oprövad och djupt okunnig … Allt
bäddar för en total katastrof.
Året är 1977. Gert Wingårdh säger upp sig från
tryggheten och startar ”Gert Wingårdh Arkitektur”. Han är ung,
oerfaren och på språng ut i livet som arkitekt. Nu ska han
äntligen få rita sitt allra första hus. Det blir en personlig
resa från den dimmiga västkusten till det sublima zen i Japan
och retur. Alltid på gränsen till katastrof.
Detta är den tredje delen i bokserien Wingårdhs villor. Nu
handlar det om HANSSON.
En härligt naken och generöst skriven bok, lika mycket en sorts
biografi – härligt transparent, som en tidsresa från
trångboddhetens trettiotal till funktionalismens ordning och
reda. Var sak på sin plats.
”Genom ambitiös social ingenjörskonst skulle nya bostäder byggas
och inredas för den nya människan – och välfärd, demokrati och
väluppfostrade medborgare förverkligas genom dem!” (Från en god
bostad till öppen planlösning åt alla, Karin Söderberg).
Formen är precis som SAND och KRISTINA bilderbokens med
osminkade autentiska bilder så som vardagen kan te sig. Vi får
ta del av illustrationer, bygglov och relationsritningar likt de
vi möter i byggprocessen. Allt är på riktigt.
Ett misslyckande är ingen katastrof. Vi behöver misslyckas för
att utvecklas, pröva nya vägar och hitta oväntade lösningar. Men
det krävs mod för att våga misslyckas.Kanske kan vi hitta
nyckeln till arkitektens framgång just i hans allra första hus.
Att han fått chansen att få göra fel och rätt:
- Det är få förunnat att få göra nästan 'alla' misstag i sitt
första hus. Genom min vänskap med Hanssons fick jag undan för
undan chansen att rätta till både det ena och det andra.
Gert Wingårdh
Ur boken
”Villan ska vara minst nittio ’tatami’ stor.” En tatami är en
mjuk (nja) matta av ris halmstrån innesluten i en träram. Det är
människans mått som styr. En sovande människa ska få plats på en
matta. Över tid har måttet stannat på 180 x 90 centimeter. I
traditionella hus i Japan anges ett rums storlek ofta i antalet
tatami. Ett litet rum är tre mattor 2,7 x 1,8 = 4,86
kvadratmeter. Det är två moduler bredvid varandra och en på
tvären. Sedan kan det bli hur stort som helst. All planering är
ett pussel av två aviga och en rät. Kanterna av mörkt trä,
kontrasterar mot risstrånas beige ton. Grafiskt tydligt, små
avvikelser och lika i alla hem. Det är inte exakt så herr
Hansson vill ha det, men kan jag nytolka?”
"Gert Wingårdh berättar om sina nollföreläsningar på Chalmers
där han är hedersdoktor. Eleverna sitter på regissörsstolar
ordnade i en halvcirkel. Han brukar be dem att följa hans
exempel. De följer honom noga med blicken medan han lyfter den
lilla pappmuggen med vatten över sitt huvud. Plötsligt vänder
han den upp och ner och de ynka dropparna rinner in innanför
hans svarta t-tröja, söker sig via ryggen till byxans linning.
Hittar in under kalsongerna och ibland hela vägen ned till foten
och sockan."
Exemplet visar, som Gert skriver: ”Arkitektur handlar ytterst om
att hålla vattnet ute.”
Boken finns i butik 4 december
Om författaren
Gert Wingårdh som är mångfaldigt prisbelönad stjärnarkitekt har
ritat bl.a.. Universum i Göteborg, Chalmers kårhus och den nya
svenska ambassaden i Washington. Nyligen aktuell för rosade
nybyggnationen av Nationalmuseum, tillbyggnaden av Liljevalch,
prisad som Årets mottagare av Silverbalken 2018 och nominerad
till Årets Betongarkitekt 2018
Gert Wingårdh Arkitektur som startade 1977 som idag har 180
anställda i Göteborg, Stockholm och Malmö räknas som Sveriges
femte största. Det har fem gånger tilldelats Kasper Salin-priset
och Gert Wingårdh är hedersdoktor vid Chalmers.
Just nu aktuell med tillbyggnad av Stockholms högsta hus (in
spe), bostadstornen Tellus vid Telefonplan och som
förgrundsgestalter inom svensk formgivning och arkitektur
släpper nu Gert Wingårdh tillsammans med Ingegerd Råman en
lampkollektion för Örsjö.
Om serien Wingårdhs villor
Wingårdhs Villor är en bokserie där Gert och Karin Wingårdh
försöker förklara hur en arkitekt tänker. Vad är det egentligen
som får en byggnad att bli som den blir? Vi försöker krypa in i
huvudet både på den som beställer och den som formger. Vad
betyder platsen? Hur formar budgeten och plånbokens storhet? Vad
betyder tidlös form (och tidsandan)?
Bokserien tar upp ett hus i taget och spänner över hela parets
karriär med början i det sena sjuttiotalet fram till det precis
färdigställda.
Serien skildrar både det som blev rätt, men också det läsaren
kan skratta (eller gråta) åt, sånt som blev fel. Böckerna är
roliga, underhållande och lärorika. Ett slags kokböcker för
husbyggande utan allt för detaljerade recept (varje plats är
unik).
|