I
år skulle konstnären, författaren och
regissören Peter Weiss ha fyllt 100 år. Hans
omtalade politiska drama Vietnamdiskurs
(1968) blir i sommar föremål för en
utställning av den Berlinbaserade konstnären
Marion von Osten. Gunilla Palmstierna-Weiss
betydande roll som uppsättningens scenograf
lyfts särskilt fram.
Den svenska keramikern och scenografen
Gunilla Palmstierna-Weiss ansvarade för
scenografi och kostymdesign i makens
politiska drama, men trots sin aktiva roll i
den radikala intellektuella rörelsen under
1960-talet, har hennes namn i princip
skrivits ut ur historien. I sommarens
utställning Viet Nam Diskurs Stockholm utgör
Palmstierna-Weiss centrum. Här presenteras
material ur hennes privata arkiv i form av
teckningar, resefotografier och vittnesmål.
Samtidigt ges en sommarkurs som tar sig an
pjäsen utifrån ett samtida perspektiv. Under
ledning av koreograferna Stina Nyberg
och Nadja Hjorton (DOCH) kommer delar
av Vietnamdiskurs för första gången sättas
upp i Sverige.
– Vi vill förstås fira Peter Weiss,
denna fantastiska författare, konstnär och
aktivist med alla hans vänner och
efterföljare, och här lyfter vi fram en av
hans allra mest inflytelserika
samarbetspartners, nämligen Gunilla
Palmstierna-Weiss, säger Marion von Osten
Pjäsen hade premiär i Frankfurt 1968 och kom
att skaka om fundamentet i västerländsk
teater. Weiss, som betraktade scenen som en
plattform för utbildning och politisk
mobilisering, konfronterade publiken med ett
radikalt innehåll där gränsen mellan scen
och publik löstes upp på ett helt nytt sätt.
I Viet Nam Diskurs Stockholm återfinns även
dokumentation från Russelltribunalen i
Stockholm. Russelltribunalen initierades av
författaren och filosofen Bertrand
Russell och bland deltagarna fanns
författare som Jean-Paul Sartre, Simone
de Beauvoir, James Baldwin och Sara
Lidman.
Även läkaren och riksdagsmannen John
Takman, samt Peter Weiss och
Gunilla Palmstierna-Weiss deltog.
Russelltribunalen var en självorganiserad
krigsförbrytartribunal riktad mot USA:s
krigsbrott i Vietnam och ägde rum på Folkets
hus i Stockholm 1967.
Få internationella solidaritetsrörelser har
haft lika stor genomslagskraft som
Vietnamrörelsen. Den engagerade flera
generationer på djupet. Centralt för Viet
Nam Diskurs Stockholm är den direkta
utväxlingen som ägde rum mellan
Vietnamrörelsen och befrielserörelsen i
Nordvietnam, och hur det påverkade den
radikala politiska konstens framväxt under
1960-och 1970-talet.
– Under katastroftider, krig, ockupationer
och i totalitära samhällen så skapar
kulturen en dold frizon, en sammanhållande
faktor och ett aktivt motstånd. Det är något
som jag har kommit att bevittna i bl a
Nordvietnam, DDR och Tjeckoslovakien. Ett
land som inte satsar på den nyskapande
kulturen fråntar medborgare dess bakgrund
och framtid. Det blir ett manipulerbart
land, säger Gunilla Palmstierna-Weiss
Viet Nam Diskurs
Pjäsen redogjorde för Vietnams 5000-åriga
historia: från forntid till den franska
kolonialiseringen, den japanska ockupationen
och till slut USA:s angrepp. Koreografin var
stiliserad med tydliga siluetter och
geometriska former, inspirerad av äldre
teckningar från Vietnam. Palmstierna-Weiss
liknade scenframställningen vid ett
schackspel där människorna utgjorde
spelpjäser i ett ändlöst krig –
vietnameserna i svart och kolonisatörerna i
vitt.
|