Två äventyrslekplatser för barn,
staden som löpande band, ett norrländskt hippiekollektiv sett
från en liten flickas perspektiv, storstadsbor som myror på väg
till stacken och en punkig gobeläng med Snobben på är något av
det man möts av i utställningen Samhället utan egenskaper. Den
tar avstamp i tiden kring studentrevolterna 1968 och rör sig via
1970- och 1980-talen fram mot positioner inom den samtida
konsten och arkitekturen. Ämnen, frågor och problem som var
aktuella då plockas upp igen, bl a pedagogik, militans och
barnet som ett aktivt subjekt.
|
|
Palle Nielsen, Modellen: en
modell för ett kvalitativt
samhälle, Moderna Museet,
1968 |
|
Xabier
Salaberria, Martello (the model),
massiv mässing och syntetiskt färg,
2012, 25x6x5 cm
|
Utställningstiteln kan ses som en anklagelse mot en stat som
misslyckas med att erbjuda ett gott liv för sina medborgare. Men
den anspelar också på Robert Musils roman Mannen utan egenskaper
(1930-42), där huvudpersonen låter samhället forma den egna
personligheten. I Samhället utan egenskaper är det samhället
snarare än människan som med vilja lämnas utan innehåll. Men vad
händer om vi avstår från att producera de ”bättre modeller” som
har förmågan att förändra det existerande samhället? Vad händer
om vi slutar leta efter ”stranden under asfalten”, som 1968 års
majrevolts-slogan hävdade?
|
|
Jakob Kolding,
Local Authorities, 2011
|
Sharon Lockhart, Podwórka, 2009,
16mm överfört till HD, 30 mi
|
Bland verken finns Charlotte och Sture Johannessons Om Tyskland
– i tiden som visas för första gången sedan 1976. Efter två
dagar stängdes hyllningsutställningen till Ulrike Meinhof på
Kulturhuset i Stockholm, precis innan en annan ung tyska skulle
bli Sveriges drottning. Konstnärerna porträtterar Meinhof, som
nyligen dött i fängelse, som en ”vanlig person” som blivit
militant. I sitt arbete för västtysk TV uppmärksammade Meinhof
den utsatta situationen för unga barnhemskvinnor efter andra
världskriget och hon blev därför, för konstnärerna, en symbol
för socialt förtryck och för kvinnors frigörelse.
|
|
Ane Hjort Guttu,
Freedom Requires Free People, 2012,
HD video |
Søren
Andreasen, Image of a future
that has turned against
itself, 2011 |
En rik dokumentation från Palle Nielsens legendariska
utställning Modellen. En modell av ett kvalitativt samhälle 1968
på Moderna Museet, då utställningssalen gjordes om till en
äventyrslekplats för barn, visas också på Tensta konsthall.
Till skillnad från Modellen ställer
den här utställningen frågor kring vad det skulle innebära att
framskrida utan en modell eller föreställning om framtidens
samhälle. Vad innebär det för vår förståelse av frihet att inte
projicera bilder på framtiden? Samhället utan egenskaper är en
del av det fleråriga projektet Den nya modellen, initierat av
Lars Bang Larsen och Maria Lind.
|
|
Thomas Bayrle, Frankfurters,
1980 - 2002, tapet |
Joanna Lombard, Ljusbacken...,2007-2013,
diaprojektion |
I utställningen finns verk av Søren Andreasen (Köpenhamn),
Archizoom (Milano), Thomas Bayrle (Frankfurt), Samuel R. Delany
(New York), Ane Hjort Guttu (Oslo), Dave Hullfish Bailey (Los
Angeles), Jakob Jakobsen och Anders Remmer (Köpenhamn), Sture
och Charlotte Johannesson (Skanör), Jakob Kolding (Berlin),
Learning Site (Köpenhamn/Malmö), Sharon Lockhart (Los Angeles),
Joanna Lombard (Stockholm), Palle Nielsen (Köpenhamn) och Xabier
Salaberria (San Sebastian).
Torsdag 14 februari kl 14:00-17:00 presenterar konstnärerna sina
verk i utställningen. Lars Bang Larsen berättar om Modellen.
www.tenstakonsthall.se
|